22 martie 2014

Premiere trad la Veliko Tarnovo

Profitand de vremea neobisnuit de calda din februarie si martie, am inceput dezvoltarea unei zone de catarare trad aflata imediat in stanga surplombei pe care sunt traseele de escalada din sectorul G al falezei Sveta Troitsa din Veliko Tarnovo. Pentru moment, pe peretele respectiv sunt cinci trasee de catarare traditionala cu dificultati intre F 5c si 6b, dar si pe restul falezei din dreapta manastirii exista potential pentru asemenea linii, asa ca... mi-am gasit o jucarie noua !

Accesul la trasee este foarte simplu: din parcare se continua pe drumul asfaltat, dincolo de bariera, apoi de la izvorul aflat in apropierea portii manastirii se urca spre dreapta, pe o poteca marcata, care dupa un scurt urcus prin padure ajunge la baza peretelui, pe unde continua (oarecum pe curba de nivel) pana la capatul falezei.


Toate traseele se desfasoara pe linii logice (in general pe diedre sau fisuri clare), au cca. 35 m inaltime (este necesara o coarda de 70 m !) si au topuri cu cate doua spituri cu inel sau cu lant. Asigurarea se face integral cu protectii mobile (eu am folosit DMM Wallnuts, Torque Nuts si Alloy Offsets, un set de Metolius Master Cams si Wild Country Helium Friends marimile #2 - 4 )

Datorita rocii friabile din prima treime a peretelui si a pamantului si vegetatiei din fisuri, inainte de prima ascensiune a fost necesar sa curat traseele de sus in jos, in rapel (cateva zile de munca !), dar acum catararea pe liniile respective este mult mai placuta si mai sigura, pentru ca pericolul de rupere a prizelor din zona inferioara a traseelor este mult mai mic, iar protectiile se monteaza mai usor in fisurile gata curatate.


1) Thunderbolt (6a+) - Traseul incepe pe un diedru usor friabil iar dupa trecerea unei surplombe urmareste fisurile care duc sub un mare tavan. Dupa traversarea la stanga pe sub tavan se urmeaza un diedru pana la top. Pe prima jumatate a traseului ar putea fi utile mai multe hex-uri mari.

2) The Dirty Crack (5c, poate 6a ?) - O fisura continua usor inclinata spre stanga, la inceputul careia se afla un copac crescut direct din fisura. Atentie, roca este putin cam friabila atat la inceputul traseului cat si in cateva pasaje de pe parcursul lui.

3) Honey Hunter (6b) - Dupa intrarea usor friabila (dar care ofera totusi plasamente bune pentru cateva nuci) se urmeaza un horn ingust, apoi un sistem de fisuri paralele pana la top. In treimea superioara a traseului pe fisura din dreapta se afla un cuib de albine salbatice, dar acesta se ocoleste prin stanga, iar pana acum, albinele nu s-au dovedit agresive.

4) Bat Crack (6a+) - Traseul urmeaza o succesiune de fisuri si diedre verticale care ofera cateva pasaje tehnice foarte frumoase, cu plasamente foarte bune pentru nuci DMM Offset (eu am folosit doua seturi...). De asemenea, in portiunea de la inceput ar putea fi utile cateva nuci micro.

5) Red Head (6a) - Dupa parcurgerea unui diedru usor surplombat se urmeaza pana la top o fisura continua care permite catararea cu chei de maini si de picioare. (Traseul se numeste Red Head dupa culoarea pe care o avea scalpul meu dupa ce m-am ridicat cu capul direct intr-un colt ascutit atunci cand curatam traseul - tocmai atunci cand mi-am uitat casca in masina...)



In februarie am urcat in premiera inca un traseu de trad foarte frumos in sectorul E, care se numeste Pickpocket (6a+, 25 m). Linia incepe in stanga traseului Strashnia, pe care mai sus il traverseaza pana la un top cu un spit si o ancora chimica din traseul Iskushenie (sau se poate continua pe fisura din Strashnia 6b+, dar aceasta este echipata cu ancore)

De asemenea, am fost curios sa vad ce se ascunde sub iedera de pe diedrul de langa gardul manastirii (sectorul F, Sv. Troitsa, Veliko) si am descoperit un nou traseu de trad: Lazarus (6a), care desi are doar 15 m, ofera cateva pasaje foarte interesante. (Pentru coborare se foloseste regruparea tr. Sv Ap. Pavel aflata ceva mai sus, in stanga)




Tot in primavara asta timpurie am "recidivat" si la Tabatchka, unde am urcat cu protectii mobile inca doua trasee noi (care se adauga celor doua trasee trad pe care le-am urcat in mai 2011).

Cele doua linii sunt pe o faleza aflata la cateva sute de metri in stanga zonei in care sunt cele mai multe dintre traseele de escalada, sunt destul de scurte (cca. 15 m), dar sunt foarte frumoase. (Coborarea se face de la o bucla cu maillon legata pe dupa un copacel.)


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentariile sunt moderate de catre autorul blogului, iar "anonimele" sunt respinse din principiu. Daca vrei sa comentezi trebuie sa te prezinti.